Get Adobe Flash player

HISTORIA AUTOMOBILKUBU PODLASKIEGO


 h1Automobilklub Podlaski to firma z tradycją i doświadczeniem. Jesteśmy stowarzyszeniem, którego początki sięgają 19 marca 1961 roku, kiedy to grupa entuzjastów motoryzacji podjęła uchwałę o rozpoczęciu działalności. Pierwszym prezesem został
Wincenty Sawicki -ówczesny Kierownik Wydziału Komunikacji Wojewódzkiej Rady Narodowej w Białymstoku.

  
Pierwszą imprezę rekreacyjno-sportową zorganizowano już w październiku 1961 roku. Była to "Pogoń za lisem", w której wzięło udział 145 osób na samochodach i motocyklach.

  h2 Imprezą sportową z prawdziwego zdarzenia była eliminacja Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski w lutym 1963 roku. Wzięło w niej udział 44 zawodników z całego kraju.
W styczniu 1967 roku Automobilklub był organizatorem w BiałymstokuPunktu Kontroli Przejazdu 36 Rajdu Monte Carlo, a w 1968 Punktu Kontroli Czasu 37 Rajdu Monte Carlo. Kolejny Rajd Monte Carlo przejeżdżał przez Białystok w 1972 roku, a Automobilklub po raz kolejny organizował Punkt Kontroli Czasu.
W 1974 roku nawiązaliśmy współpracę z Automobilklubem w Kownie. Na imprezy sportowe i rajdy na Litwie wyjeżdżali nasi zawodnicy, a sportowcy z Kowna gościli w Białymstoku. Współpraca ta trwała do 1990 roku.

  h3 Na lata 70-te przypada też duża ilość imprez sportowych. Rozpoczęliśmy wtedy organizowanie Rajdu Podlaskiego. Na stałe do kalendarza imprez sportowych wszedł Rajd Barbórka. Również przez szereg lat organizowany był Rajd Natalia. Nasi zawodnicy odnosili znaczące sukcesy w rajdach ogólnopolskich. Byli to: Jerzy Poznański, Czesław Zadygowicz, Tadeusz Wieczeryński, Marek Sztromajer, Marian Woszczyna, Krzysztof Budryk, Bohdan Hapoń, Tadeusz Ignatowski, Krzysztof i Jan Wołczaccy,Wiesław Sawicki, Jarosław Krzemiński, Antoni Jarmoc, Zdzisław Danilewski, Tadeusz i Zenon Arcimowiczowie i wielu innych. Część z nich do dzisiaj aktywnie uczestniczy w imprezach klubowych. Godnie naśladowali ich młodsi zawodnicy którzy przyszli do klubu w latach 90-tych: Artur Radecki, Adam Rutkiewicz, Wojciech Czepiel, Bogumił Klimiuk, Adam Charyło, Łukasz Cybulko, Maciej Smoleński, Kamil Wokitajtis, Adam Miron, Patryk Hapoń i wielu innych. Również obecnie wielu naszych zawodników startuje w imprezach samochodowych okręgowych i ogólnopolskich.

h4 Oprócz rajdów samochodowych nasi młodzi zawodnicy odnosili sukcesy w kartingu.W 1968 roku powstała pierwsza sekcja kartingowa przy Technikum Mechanicznym w Białymstoku. Działacze sportowi zdawali sobie sprawę, że na sukcesy w przyszłości można liczyć rozpoczynając od przygotowania młodzieży. Stąd też kolejne sekcje w Technikum Mechanicznym w Łapach i Szkole Podstawowej w Dąbrowie Białostockiej. W latach 70-ych i 80-ych reprezentacja Automobilklubu Podlaskiego startowała wielokrotnie w finałach Mistrzostw Polski, a Piotr Misiuk wywalczył indywidualnie 1 miejsce w kategorii młodzieżowej. W latach następnych też osiągnęliśmy dobre rezultaty: w 1992-I Wicemistrz Polski drużynowo, a Maciej Wieczeryński 5 indywidualnie, w 1993-II Wicemistrz Polski drużynowo, w 1995- II Wicemistrz Polski drużynowo i II indywidualnie Marcin Koźniewski. Obecne osiągnięcia kartingowców są jeszcze większe: 1999- Mistrz Polski drużynowo i indywidualnie Jakub Rość, 2000- I Wicemistrz Polski drużynowo i indywidualnie Mistrzami Polski zostali Jakub Rość oraz Bartek Kalicki, 2001- II Wicemistrz Polski drużynowo i Jakub Rość indywidualnie, oraz w 2002 - Mistrz Polski drużynowo, I Wicemistrz Jakub Rość i II Wicemistrz Bartek Kalicki.

h5

 

 Oprócz działalności sportowej w Automobilklubie prowadzona była działalność w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego we współpracy z Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku. Wiele imprez o charakterze rekreacyjno-sportowym organizowała Komisja Kierowców Niepełnosprawnych.

 

  h6Od początku istnienia Automobilklubu działacze zdawali sprawę, że jego rozwój jest zależny od przypływu środków finansowych. Stąd też dużą wagę przywiązywano do prowadzenia działalności gospodarczej. Od 1961 roku rozpoczęto szkolenie kandydatów na kierowców, a w 1963 roku podjęto decyzję o budowie własnych obiektów. Duża w tym zasługa ówczesnego Kierownika Biura i Sekretarza Zarządu Zdzisława Okulusa. Zostały one wybudowane i od 1968 roku są siedzibą Automobilklubu. Ośrodek Szkolenia Motorowego już w pierwszym dziesięcioleciu istnienia przeszkolił 24 tysiące osób, a do chwili obecnej ponad 83 tysiące.W 1969 roku rozpoczęła pracę Stacja Obsługi Samochodów-najnowocześniejsza wówczas w regionie placówka technicznego zaplecza motoryzacji. Po okresie wzlotów i upadków stacja wyposażona w nowoczesny sprzęt diagnostyczny jest dziś wizytówką Automobilklubu.  W okresie ponad 40 lat w klubie były prowadzone różne rodzaje działalności gospodarczej: kawiarnia "Czar kółek", Biuro Obsługi Ruchu Turystycznego, Giełda Warzywna, Sprzedaż samochodów FSM, Sklepy Motoryzacyjne, Biuro Pośrednictwa Sprzedaży Samochodów, Ośrodek Szkolenia Kierowców, Biuro Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego, Stacja Kontroli Pojazdów, Stacja Obsługi Pojazdów, Sprzedaż Samochodów FIAT, Giełda Samochodowa. Część z tych działalności została z różnych względów przerwana, a część kontynuujemy do dziś. Obecna pozycja Automobilklubu Podlaskiego to efekt pracy kilku pokoleń działaczy, sportowców i pracowników.

W okresie tym Automobilklubem kierowali Prezesi:
1961-1973 Wincenty Sawicki
1973-1976 Kazimierz Kasjański
1976-1977 Edmund Stajniak
1977-1983 Henryk Zarzecki
1983-1988 Jerzy Naumnik
1988-1991 Włodzimierz Iwaniuk
1991-1995 Franciszek Dąbrowski
1995-2000 Mikołaj Birycki
2000-2007 Andrzej Grzędziński
2007-2009 Franciszek Dąbrowski
od 2009 Kazimierz Półtorak

POLECAMY